Thursday 19 July 2012

'وزارة الكهرباء تتمني لكم صيفاً سعيداً''.. سخرية المصريين من ''قطّع النور


''مصر هى البلد الوحيدة اللى الكهربا بتقطع فيها اكتر ما بتيجي ''.. بهذه الكلمات عبر المصريون عن تذمرهم من انقطاع التيار الكهربائى عن الكثير من المناطق لفترات طويلة من اليوم، خاصة وأننا فى فصل الصيف، والحياة تصعب فيه بدون ''المراوح أو المكيفات'' .
انقطاع الكهرباء أثار موجة كبيرة من السخرية على مواقع التواصل الاجتماعي ''فيس بوك'' وتويتر'':'' فى كل شارع فى بلادى.. الكهربا بتقطع يوماتى''، '' فى أوروبا والدول المتقدمة.. ساعات الكهربا بتقطع.. فى مصر ساعات الكهربا بتيجي''، ''إيدي النور يا بهية..عشان هيقطع كمان شوية''، ''وزارة الكهرباء تتمني لكم صيفا سعيداً''.
كما أثار الأمر إبداع بعض الموهوبين؛ فكتبت الشاعرة مروة جمال الدين: '' فينا اللى مكفينا يا حضرة..هم الدنيا فينا بحور.. يعنى لا ناقصة أسعارك.. ولا كات ناقصة قطع النور''.
وقامت صفحة ''كلنا خالد سعيد'' بعمل استطلاع رأى أوضح أن حوالى 90% من 19 ألف شخص قد شاركوا فى الاستطلاع وأكدوا انقطاع التيار الكهربائى عن منازلهم خلال الثلاث أيام الماضية .
وكانت من التعليقات المريرة على الانقطاع المتكرر للتيار الكهربائى: '' ياريت على الضلمة وبس.. طول ما الكهربا مقطوعة الموتور مش شغال.. وبناء عليه الميه مقطوعة.. ده غير الفرن اللى احنا بنتشوى فيه طول النهار

No comments:

Post a Comment